Úvod
Seminář 2010
Bůh a paradox / problém zla a problém řeči o Bohu

Bůh a paradox / problém zla a problém řeči o Bohu

  Marek Tomeček   08. března 2010   Ukázat komentáře

SFS13_MT100304


V Kladně dne 4. března 2010


 


Úvodní text pro 13.seminář SFS-HB


odborný garant:         Marek Tomeček


téma:              Bůh a paradox


(problém zla a problém řeči o Bohu)


 


POZVÁNKA


Vážení přátelé a příznivci stolní filosofie,


opět si Vás dovolujeme lákat na víkend se stolní filosofií do Horní Blatné, na zahradu či do lokálu U Magliů, Majakovského 50, první dům za železničním viaduktem ve směru na Potůčky.


TERMÍN je klasický – poslední víkend v od pátku 23.7. do neděle 25.7.2010.


Prosím každého, kdo plánuje svoji přítomnost o nezávaznou zmínku (emajlem či telefonem) v termínu do 16.7.2010, abychom měli dostatek zásob. Místa na spaní je v domě dost. Vlastní spacák je vítán, jen kvůli semináři ho však nekupujte.


Odborný program na téma "Bůh a paradox" je výzvou všem účastníkům. Jistě ale najdeme i čas na společenský program, osvěžení horským sluncem, koupaliště pod Blatenským vrchem, pivo, kulečník a tanec.


Těšíme se na každého a jeho kamarády


Jana a Petr Magliovi


kontakt na organizačního garanta


maglia@volny.cz
www.blatna-cz.com
mobil: 602 381 286


 


Úvodní text odborného garanta


Marek Tomeček: Bůh a paradox (problém zla a problém řeči o Bohu)


 


Doporučená literatura:


1) Jób, Bible


2) Soren Kierkegaard: Bázeň a chvění, Svoboda-Libertas, Praha 1993
3) možná ještě něco přibude....


 


Problém theodicei je většinou hlavní námitkou proti existenci Boha, kterou dostávám od diskutujících ateistů a agnostiků. Čili, jestli je Bůh všemocný, jak může dopustit utrpení ve světě? Nebo nás tedy nemiluje, když nás tak trápí? To jsou otázky, které je třeba zodpovědět.


Řeší se to už v Bibli, hlavně v knize Jób, takže to vypadá, že toto dilema je zabudováno už v základním textu, který nám víru v Boha a pojem Boha definuje. Zároveň je Starému zákonu cizí perspektiva posmrtného života, že by nás Bůh za utrpení odměnil v Ráji.


 


 


 


Když tedy nějak pochopíme, jak to Jób myslel, tak by nás to, podle mě, mohlo vést k novým vhledům do povahy řeči o Bohu, na kterou sem tam ukazuje i Kierkegaard v Bázni a chvění, čili k paradoxu. A když ne, tak můžeme zůstat u Jóba a snažit se přijít na to, co chce říct.


Takže čtěte, přemýšlejte, pište, já sám k tomu do jara ještě něco určitě přidám.


 


Šťastné a veselé!                                                                Marek Tomeček


 


pokračování


V Praze dne 4.3.2010


 


 


Leibniz: Theodicea, OIKOYMENH, 2004


Kniha, která dala našemu problému jméno. „Theodicea“ dnes znamená obrana Boha před nařčením z toho, že nás nemiluje, když je tu tolik zla. Kdo nechce číst celou knihu (má přes 400 stran), doporučuji shrnutí celého argumentu na str. 387-412, a pak hlavně strany 80-98 a 137-184. Jinak trpělivým bude při četbě celého opusu odměnou systematičtější vhled, i za cenu techničtějších odboček k povaze svobodné vůle a Božího předvědění a nutnosti.


         Celý problém je zde pojednán z křesťanských pozic, tj. počítá se s posmrtným životem. Navíc je argumentace explicitní, co to jen jde (ovšem v rámci mezí, nastíněných v Úvodním pojednání o shodě víry a rozumu) takže představuje jednu možnou odpověď na naši otázku, na rozdíl od mystičtější a tajemnější odpovědi, skryté v Jóbovi, Bázni a chvění a také snad v:


Weilová: Tíže a milost, Kalich, 2009


Mysticko-teologické pojednání, kde možná něco nalezneme v kapitolách Nutnost a poslušnost, Láska, Zlo, Neštěstí.


 


Shrnutí: zatím se mi rýsují dvě možné odpovědi na naši otázku, uvidíme, do jaké míry se spolu snesou, jestli se nevylučují a jestli vlastně nejde o odpověď jedinou. No a na závěr: je vůbec možné na takovou otázku odpovídat?

blog comments powered by Disqus